Einsiedeln, Stiftsbibliothek, Codex 689(1200)
P. Odo Lang OSB, Katalog der Handschriften in der Stiftsbibliothek Einsiedeln, Zweiter Teil, Codices 501-1318, Basel 2009, S. 250-253.
Titre du manuscrit: Tractatus de musica
Origine: Italien (Padua?)
Période: 15. Jahrhundert
Support: Pergamenthandschrift. Feines, gut geglättetes Pergament.
Volume:
A + [10] + 104 (richtig 86) + Z Blätter.
Format: 145 x 110 mm.
Numérotation des pages: Alte Foliierung mit römischen Zahlen abwechselnd rot und blau I-CIIII (richtig 86 Blätter, es fehlen Bl. 57-74, also wohl 3 III, ebenso fehlt der Schluss, Bl. 105-[116]). Vorne und hinten je ein Bogen Vorsatzpapier (das 1. bzw. letzte Blatt auf den VD bzw. RD geklebt).
Composition des cahiers: Unbezeichnete Lagen: [II, III], IV, 2 II, 3 IV, II, 2 III, 3 IV, III. Wortreklamanten z.T. unten in der Mitte der letzten Seite.
Mise en page:
Schriftraum: 88 x 67 mm. Einrichtung durch Seitenlinien mit Bleistift. Einspaltig zu 28 Zeilen.
Type d'écritures et copistes: Von mehreren Händen mit brauner bis schwarzer Tinte in gotischer Schrift (italienische Bastarda) geschrieben.
Décoration: Überschriften in roter Tinte. Anfangsbuchstaben abwechselnd rote und blaue Lombarden mit Fleuron in verwechselten Farben. 1 grössere Initiale (1r) Q(Valiter), blau mit rotem Fleuron-Filigran. Rubriziert.
Reliure:
Einband: 19. Jh. - Halbpergamenteinband. 2 Kartondeckel. Grau-marmoriertes Papier. Rücken und Ecken: Pergament.
Sommaire:
- 1.
Bl. [1]-[10]
[Index operum et capitulorum
huius libri]
- ([1r]) >Hic inferius ponuntur omnes rubrice per ordinem libelli istius christi gratia cohoperante. (T)ractatus primus. Capitula primi.< De inuencione Musice. Carta 1. >(T)Ractatus 2us< … [7r] … De proportionibus musice mensurabili applicabilibus. 116.
Aus diesem Index ergibt sich, dass zwei bedeutende Teile heute fehlen. 1. Libellus cantus mensurabilis. Prologus und Traktat 1-11 (Bl. 57-74) und 2. Tractatus proportion um secundum Antonium monacum et paduanum, 2 Traktate (Bl. 105ft.). - 2.
Bl. Ir-XXXXIIIIr
Lucidarium
- (Ir) [Prologus] MAgnifico Militi domino suo domino Raynerio domini Zacharie de vrbe ueteri …–… cantant cotidie angelice yerarchie.
- >Incipit lucidarium Marchetti de padua in arte musice plane. Tractatus primus de inuentione Musice. Capitulum primum.< QValiter autem pytagoras adinuenit musicam memorat Macrobius post principium libro 2° … (XXXXIIIIr) … Et hec de musica plana sufficiant tibi dicta. >Tractatus XXus. De manu greca< (mit Tabelle). >Explicit lucidarium Marchetti de padua ad d. Raynerium. Deo gratias. Amen.<
Zu Verfasser und Werk: Ed.: Gerbert M., Scriptores ecclesiastici de musica sacra potissimum III, St. Blasien 1784, 65-121; MGG¹ 8, 1960, 1626-1629 (Lit.); NewGrove 11, 1985, 661-663 (Lit.); LMA 6, 1993, 226 (Lit.). - 3.
Bl. XXXXVr-XXXXVv
Introductio in contrapunctum
- (XXXXVr) >Optima introductio in contrapunctum pro rudibus.< VOlentibus introduci in arte contrapunctus id est notam contra notam considerare debemus quod aliqua sunt prenotanda … (XXXXVv) … Explicit optima regula contrapunctus pro rudibus. Post octauam quinta si note tendunt in altum … >Expliciunt versus in tractatum dictum contrapunctus.<
- 4.
Bl. XLVIr-Lr
Ars contrapunctus
- (XLVIr) >Incipit introductio contrapunctus. Prologus.< Volentibus introduci in artem contrapunctus id est notam contra notam quem plurima prenotanda sunt … (Lr) … Et hec dicta de contrapunctu siue nota contra notam ad presens sufficiant. >Explicit Ars Contrapunctus secundum Philipum de Vitriaco. deo gratias.<
Auch dieser Text enthält viele Notenbeispiele auf Systemen mit vier roten Notenlinien und Quadratnotation.
Zu Verfasser und Werk: Ed.: Coussemaker E. H. de, Scriptorum III, 23-27; MGG¹ 13, 1966, 1843-1846 (Lit.); NewGrove 20, 1985, 22-28 (Lit.); LMA 6, 1993, 2082 (Lit.). - 5.
Bl. LIr-LVr
Tractatus contrapunctus
- (LIr) >Tractatus quintus de contrapuncto. Capitulum primum. prologus.< Scribit Arristoteles secundo ellencorum capitulo ultimo. facile fore inuentis addere … (LVr) … Sufficiant ergo ista de contrapuncto per musicorum minimum prosdocimum de beldemandis patauum anno domini 1412 in castro montagnane paduani districtus breuiter compilata. >Explicit tractatus.<
Zu Verfasser und Werk: Ed.: Coussemaker E. H. de, Scriptorum III, 193-199; MGG¹ 1, 1951, 1575-1579 (Lit.); NewGrove 15, 1985, 308s. (Lit.); LMA 1, 1980, 1836f. (Lit.). - Bl. 56 leer. - Es fehlen die Blätter 57-74.
- 6.
Bl. LXXVr - LXXXv
[Tractatus de monachordo]
- (LXXVr) >Tractatus primus. Prologus. Capitulum primum.< Et si facile sit inuentis addere addenda tamen negligenda existere non uidentur … (LXXXv) … Et sic est finis huius parui tractatuli de modo monachordum diuidendi quem prosdocimus de beldemandis patauus padue. Anno domini 1413 compilauit.
Zu Verfasser und Werk: Ed.: Coussemaker E. H. de, Scriptorum III, 248-258; vgl. Fabricius, Bibliotheca VI, 1754, 318; weitere Literatur siehe unter Nr. 5. - 7. Bl. LXXXIr-LXXXIIv De monachordo] (von anderer Hand)
- 8.
Bl. LXXXIIIr-LXXXXv
[De cantu mensurabili]
- (LXXXIIIr) Qvilibet in arte practica mensurabilis cantus erudiri mediocriter affectans ea scribat diligenter que secuntur sumarie compilata secundum magistrum iohannem de muris … (LXXXXv) … Et predicta quam uis rudia sufficiant in arte practica mensurabilis cantus colentibus introduci. Amen.
Zu Verfasser und Werk: Ed.: Coussemaker E. H. de, Scriptorum III, 46-58; vgl. Gerbert M., Scriptores III, 301-315; Fabricius, Bibliotheca IV, 391s.; MGG¹ 7, 1958,105-115 (Lit.); NewGrove 9, 1985, 587-590 (Lit.); LMA 5, 1991, 591 (Lit.); MGG² Personenteil 9, 2003, 1102-1107 (Lit.). - 9.
Bl. LXXXXIr-CIIIIv
Rubrice theorice cantus]
- (LXXXXIr) Quoniam musica est de nihilo relato ad sonos … (CIIIIv) … describere tibi quorum figure sunt in hoc ordine communiter. Amen.
Zu Verfasser und Werk: Ed.: Gerbert M., Scriptores III, 256-283; vgl. Fabricius, Bibliotheca IV, 391s.: weitere Literatur siehe oben bei Nr. 8.
Origine du manuscrit: Die von Bruckner angenommene Datierung 1412-1415 bezieht sich auf die Entstehung der Werke und nicht auf die Handschrift.
Provenance du manuscrit: Der kleine Codex wurde von P. Gall Morel am 18. September in Brixen gekauft in taberna Bibliopolae Uberti.
Bibliographie:
- Forkel, J. N., Allgemeine Geschichte der Musik III, Leipzig 1801, 434f.;
- Morel, Bücherzuwachs I, 41v;
- Morel, Catalogus, Cod. 689;
- Coussemaker E. H: de, Scriptorum de Musica Medii Aevi novam seriem a Gerbertina alteram collegit III, Paris 1869, Xiii-XV;
- Bruckner, Scriptoria V, 95;
- Katalog der datierten Handschriften II (Text), 209 (Nr. 640);
- Lang, Verzeichnis, 51;
- Lang, Bildung, 18;
- Lang, Zimelien, 29;
- Lang, Musica sacra, 28f.;
- Hentschel F., Sinnlichkeit und Vernunft in der mittelalterlichen Musiktheorie. Strategien der Konsonanzwertung und der Gegenstand der musica sonora um 1300 (AfMw.B 47, Stuttgart 2000, 103);
- Herlinger J., Prosdocimo de' Beldomandi Contrapunctus/Counterpoint. A New Critical Text and Translation on Facing Pages, with an Introduction, Annotations and indices verborum and nominum et rerum, Lincoln/London 1984;
- Muris J. De, Musica speculativa magistri Joannis de Muris. Komm. zur Überlieferung und kritische Edition durch Ch. Falkenroth (AfMw.B 34, Wiesbaden 1992);
- Prosdocimus (de Beldomandis). Prosdocimo de Beldomandi. Brevis summula proportionum quantum ad musicam pertinent and Parvulus tractatulus de modo monacordum dividendi. A Short Summary of Rations Insofar as They Pertain to Music and a Little Treatise on the Method of Dividing the Monochord. A New critical text and translation on facing pages, with an introduction, annotations and indices verborum and nominum et rerum by J. Herlinger (Greek and Latin Music Theory 4, Lincoln/London 1987).